El fundador de Mugai Ryu, Tsuji Gettan Sukemochi (també conegut com HEINAI) va néixer a 1.648 en el que és avui dia la Prefectura de Shiga. Quan tenia 13 anys va anar a Kyoto per estudiar Yamaguchiryu Kenjutsu. Als 26 anys va obrir una escola de Yamaguchiryu en el 9è sector de Kojimachi en Edo (l’actual Tòquio).

Tsuji es va adonar de la importància de l’educació espiritual i va anar a estudiar Zen i filosofia xinesa amb el monjo Sekitan al Temple Azabu Kyukoji. A la mort del monjo Sekitan, va continuar la seva pràctica del Zen amb el segon cap sacerdot Shinshu ia l’edat de 45 anys va obtenir la il · luminació. Gettan Sukemochi fundar Mugai ryu en 1.693. El nom “Mugai” ho va prendre d’un poema escrit pel difunt Sekitan:

 

Poema de Mugai ryu iaido Ippo jitsu mugai
Kenkon ichijoo e

Suimo masani mitsuni osamu

Dochaku sureba hikari kiyoshi

A causa dels 20 anys de dedicació espiritual , Gettan va ser conegut no únicament com un mestre de l’espasa sinó també com un filòsof Zen il · luminat i savi . En el Temple Kyokuji va estar sovint en contacte amb molts dels poderosos Senyors de l’ època incloent al Senyor Ogasawara Sado , Sakai Kageyu Tadataka , líder del clan feudal Umayabashi i el líder del clan Tosa , Yamanouchi Toyomasa .

Com que la casa de Gettan va ser destruïda durant els incendis d’Edo de 1.695 , es desconeix el nombre exacte dels seus deixebles , que en 14 anys fins 1.710 incloure 32 cases d’importants Senyors , 156 deixebles d’alt rang i altres 930 estudiants .

Fundador de Mugai ryu iaidoCuando Gettan tenia 61 anys i sota l’auspici del Senyor Sakai , havia de ser presentat davant el cinquè Shogun Tsunakichi , però malauradament el Shogun Tsunakichi morir abans de celebrar l’audiència amb Gettan . En qualsevol cas , el fet que un mestre d’espasa fos convidat a tenir una audiència amb el Shogun , era un èxit increïble en aquesta època . Com a mestre d’espasa i deixeble Zen , Gettan va sentir que l’espasa i el zen eren inseparables , com va explicar en el seu escrit ” Mugai Shinden Kenpo Ketsu ” sobre el veritable significat de Mugairyu . Qualsevol que desitgés aprendre Mugairyu havia d’arribar a ser primer un estudiant competent en Zen , abans que Gettan li ensenyés l’espasa . Probablement aquesta regla va ser seguida fins el Període Meiji .

I així , no s’ha pogut mai una família , a 1.728 a l’edat de 79 anys , en el mateix dia del mateix mes en què va morir el monjo Sekitan , Gettan morir en pau mentre meditava profundament , amb la seva junzu a la mà esquerra i la seva Hossu a la mà dreta .

El iai de Mugairyu procedeix directament de Jikyoryu . Gettan aprendre Jikyoryu del Mestre Taga Jikyosai Morimasa , qui no tenia un alumne amb qui perpetuar la tradició , i així en lloc de permetre que Jikyoryu s’apagués , va integrar els seus ensenyaments en Mugairyu .

El veritable significat del Iaido resideix en aquest poema : Iai significa no ser tallat per l’home , ni tallar l’home
Culpar a mi mateix és el camí de la veritat
Iai significa només guanyar al meu propi cor
Encara si veig l’error d’un home, no he d’anar contra ell .
Això és dir que el Iaido és un sender per a auto perfeccionar .
El principal objectiu no és lluitar , però en circumstàncies extremes , quan és necessari i inevitable , el Iai ha de ser un Art que decideixi la victòria o la derrota en el moment del desenvaine.En Mugai – ryu només algú que hagi perfeccionat els tres punts Shin , Gi i Tai – després de molts anys de pràctica – pot transformar Mugai – ryu en una ” espasa que permet viure” : anant més enllà de la vida i la mort , un força el seu oponent a entendre la inutilitat del seu atac , sense ferir- .

L’estil de Mugai – ryu és ” simple i vigorós ” , és molt pràctic havent eliminat tot allò pompós i innecessari .
Les principals tècniques són gyaku – gesagiri i tsuki : En qualsevol kata el primer tall és ” go – no – sen” ( sense anticipació ) , mentre que el segon tall és molt ràpid .

Els katas de Mugai – ryu aquestes dividits de la següent manera :

– Seiza NO BU : Katas bàsics en Mugai – ryu . Són molt importants per a l’estudi del moviment dels malucs , difícil de ser executat en seiza . Es divideixen en dos grups : GOYO i GOKA .

– TACHIWAZA NO BU : S’executen dempeus, imaginant nostre oponent an la mateixa posició . Es divideixen en GO -O i HASHIRI Gakari .

– NAIDEN : Aquests són ” l’espasa que no mata ” . Poden ser únicament ensenyats a estudiants que han assolit el nivell Menkyo . Forcen l’oponent a entendre la inutilitat del seu atac : només si aquest insisteix en la seva acció , llavors serà eliminat .

– KATANA NO KATA : Kata executada per parelles amb l’espasa llarga .

– Wakizashi NO KATA : Kata executada per parelles amb l’espasa curta ( Wakizashi ) El veritable significat del Iaido resideix en aquest poema :